14 października Dyrektor Generalny LP podpisał zasady sprzedaży drewna na 2010 r. Do nowych zasad sprzedaży pozytywnie odniósł się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Połowę przeznaczonej do sprzedaży puli drewna Lasy Państwowe będą sprzedawały firmom, które wcześniej były klientami LP oraz nie posiadają należności przeterminowanych i niezabezpieczonych, na internetowym przetargu ograniczonym na Portalu Leśno-Drzewnym.
Pozostałe 50 proc. drewna Lasy sprzedadzą wszystkim zainteresowanym na systemowych aukcjach internetowych obsługiwanych przez serwis e-drewno – także tym, którzy nie byli przedtem klientami LP. Do nowych zasad sprzedaży pozytywnie odniósł się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W 2009 r. obowiązywał inny podział: 70 proc. drewna było przeznaczone dla klientów z tzw. historią zakupu, 30 proc. – dla pozostałych kontrahentów. Zasady z roku 2009 miały charakter tymczasowy.
Latem 2009 r. rozpoczęły się międzyresortowe konsultacje nt. zasad sprzedaży drewna na 2010 r. We wrześniu nieformalny zespół złożony z przedstawicieli Ministerstw Gospodarki i Środowiska rekomendował Dyrektorowi Generalnemu LP projekt nowych zasad sprzedaży na 2010 r., który zakładał zawieranie umów wieloletnich na część surowca, a część miała być sprzedawana na e-drewnie.
Jednak w ocenie UOKiK ww. propozycje zasad mogłyby budzić szereg wątpliwości, w tym mogłyby stanowić naruszenie zakazów zawartych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Dlatego też Dyrektor Generalny LP zwrócił się do UOKiK o opinię dotyczącą wariantu zakładającego w 2010 r. podział puli drewna do sprzedaży 50 proc./ 50 proc.
Zdaniem Mariana Pigana dyrektora generalnego LP zaletą takiego rozwiązania jest umożliwienie klientom właściwej oceny i prognozy ryzyka inwestycyjnego oraz dostosowania swojego funkcjonowania do zmiennych warunków rynkowych.
Powyższe rozwiązanie umożliwia stopniowe wdrażanie mechanizmów rynkowych przy sprzedaży surowca drzewnego. W obecnej sytuacji gospodarczej tego typu rozwiązanie jest korzystne dla LP i przemysłu drzewnego. Wg UOKiK-u otwieranie rynku drewna w coraz większym stopniu, eliminowanie barier ograniczających przedsiębiorcom dostęp do tego surowca można uznać za działanie pozytywne z punktu widzenia prawa konkurencji.
W 2010 r. LP przeznaczyły do sprzedaży prawie 31 mln m sześc. grubizny, z czego prawie 26,5 mln m sześc. trafi do przemysłu drzewnego.
Anna Malinowska
Rzecznik prasowy Lasów Państwowych